Friday, November 16, 2018

SUSU 1MALAYSIA DAN KEBODOHAN MENTERI PENDIDIKAN

Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik menceceh menyatakan tiada susu percuma dibekalkan ke sekolah-sekolah pada tahun 2017 walaupun peruntukan telah dibelanjakan.

Pentaksub Maszlee dan kerajaan menyatakan Menteri tersebut keliru mengenai isu yang ditimbulkan ialah susu percuma pada 2018.

Maszlee tidak keliru tetapi sebenarnya bengap. Beliau memanggil siding akhbar dan beberapa kali menyatakan tahun 2017 tiada susu percuma diberikan walaupun peruntukan dikeluarkan. 

Namun susu percuma memang diberikan pada tahun 2017. Terdapat bukti nyata tandatangan 7000 orang guru sekolah yang menerima susu terbabit bagi tujuan edaran.


“Kesemua proses ini membabitkan dokumen lengkap daripada surat setuju terima (SST) kerja pembekalan sehingga ke surat akuan penerimaan (SAP) termasuk invois tuntutan pembayaran.

“Agak pelik bila menteri keluar kenyataan sedemikian, ia ibarat bukan sahaja menuduh wujud penyelewengan oleh kerajaan terdahulu malah se­perti mendakwa pihak sekolah, guru dan jabatan pendidikan termasuk pembekal terlibat dalam soal susu yang hilang ini.

“Kalau macam itu, lebih 7,000 penolong kanan serta guru besar juga perlu disiasat dan ditahan memandangkan mereka yang menandatangani SAP selepas bekalan tersebut di hantar ke sekolah,”

Yang menjadi isu ialah susu percuma 2018. Ia memang belum diedarkan sebab tender belum keluar dan kerajaan Barisan Nasional kalah. Sepatutnya kerajaan sekaranglah yang mengeuarkan tender tersebut kerana ia telah diperuntukkan dalam Bajet 2018 yang diluluskan oleh Parlimen.


No comments: