Monday, December 17, 2018

ARAB GILA HENDAK LABUR USD400 BILION DALAM PROJEK KERETA NASIONAL

BEBERAPA HARI LALU, Menteri Wilayah Persekutuan, YB Khalid Samad, telah membuat kenyataan bahawa projek kereta nasional ketiga negara tidak menggunakan wang kerajaan tapi dari inisiatif swasta. 

Namun lebih mengejutkan beliau mendakwa ada usahawan dari Qatar bersedia untuk melabur sehingga RM1.3 trillion atau (USD 400 billion) bagi projek tersebut. 

Kenyataan ini bukan sahaja diketawakan rakyat biasa malah dinafikan oleh Menteri Pembangunan Usahawan Redzuan Yusof.

"Pihak Berkuasa Pelaburan Qatar (QIA) telah menyebut bahawa mereka berminat untuk melabur di negara ini, tetapi (tidak ada) menyebut secara khusus mengenai projek ini (kereta nasional).

"Saya tidak tahu di mana dia (Khalid) mendapat sumber tetapi saya fikir apa yang dikatakan QIA ialah mereka mempunyai banyak dana untuk melabur di negara ini."

Sementera itu netizen menyambut kenyataan Khalid tersebut dengan sindiran "Arab Qatar gila mana hendak melabur dalam projek kereta sebanyak USD 400 billion. Baik beli syarikat Mercedes pun tidak sampai harga tersebut."

Agaknya Khalid Samad ini memang dilahirkan sebagai penipu sejak azali. Dulu janji hendak tutup kilang Carlsberg jika Berjaya menang persekutuan. Sekarang diam membisu.

No comments: